Prezi، ابزاری برای ارائه بهتر




تقریبا سه سال است که برای تهیه اسلایدهای presentation به جای Power Point از Prezi استفاده می کنم. در تمام این ارائه ها، یکی از سوالاتی که در پایان پرسیده می شود این است که اسلایدها با چه ابزاری ساخته شده اند.


بعد از اینکه از Power Point به Prezi سوئیچ کردم، اولین چیزی که مشاهده کردم این بود که مخاطب های کمتر در طول ارائه بی حوصلگی نشان می دهند و ارئه کسل کنندگی کمتری دارد. کسل کنندگی که از ویژگی های ذاتی ابزار تولید کننده اش، اغلب Power Point، ناشی می شد.
در برخورد اول با Prezi متوجه یک تفاوت مهم با سایر ابزارهای تولید اسلاید می شوید. پیش از معرفی نرم افزارهای تولید اسلاید، این کار توسط slide projector ها انجام می شد. اسلاید ها، یکی یکی در این دستگاه قرار می گرفت تا بر روی دیوار رو به رو به نمایش در آیند.
slide projector
این روش تا مدتها در نرم افزارها هم پیاده شده بود و اسلایدها یکی یکی نمایش داده می شدند و جای خود را به اسلاید بعدی می دادند. اولین تفاوت Prezi در همین جاست. ایده اصلی که باعث می شود Prezi متفاوت باشد خیلی ساده است:
به جای حرکت دادن اسلایدها، دوربین را حرکت بده 



در واقع در Prezi شما یک نقشه بزرگ از ارائه را می سازید و در مرحله بعد نحوه حرکت دوربین، شامل جا به جایی، چرخش و زوم آن را تعیین می کنید. در زمان نمایش ارائه، دوربین مراحلی را که برای آن تعیین کردید، یکی یکی طی می کند. تمام این کارها به نحوه باور نکردنی ساده انجام میشود، به طوری که به جرات می توان گفت هیچ وقت به Help یا Tutorial های نرم افزار نیازی نخواهید داشت.
یک بار برای معرفی Prezi گفتم: " Prezi ترکیبی است از Power Point، Slide Share و دوربین متحرک ! "

البته این تنها ویژگی این برنامه نویست. 

  • امکان ویرایش آنلاین اسلایدها
  • امکان به اشتراک گذاری اسلایدها
  • امکان ویرایش گروهی اسلایدها
  • UI/UX خوب
  • Cross platform بودن نرم افزار
  • وجود نسخه های Viewer مربوط به iPad و iPhone
  • خروجی PDF
  • خروجی Portable ( حتی بدون نیاز به Prezi Viewer ! )
از دیگر ویژگی های این نرم افزار است.
البته مانند هر ابزار دیگری این نرم افزار هم مشلاتی دارد؛ از جمله ابنکه با کمی پیچیده شدن مسیرها، به شدت محیط کاری شلوغ می شود (به همین دلیل بهتر است مسیرها را در آخر کار اضافه کنید). از زبان فارسی پشتیبانی نمی کند. اگر اسلاید های تو در تو زیادی باشد (نیاز به زوم زیادی باشد)، در نمایش دچار کندی می شود. همچنین معمولا حجم خروجی بسیار زیاد است.

نسخه جدید Prezi نسبت به اولین نسخه ای که با آن کار می کردم بهبودهای خیلی خوبی پیدا کرده است. دیگر به مشکلات مربوط به Adobe Air مرخورد نمی کنید، از دانلود طولانی فونت ها خبری نیست و UX هم خیلی بهتر شده است.
به استناد آمارهای تولید کننده Prezi و همچنین مشاهده های شخصی ام؛ جامعه کاربران Prezi به شدت در حال افزایش است و می توانیم انتظار افزایش سهم این ابزار را در نرم افزارهای تولید و به اشتراک گذاری اسلاید را داشته باشیم.

با ثبت نام در سایت Prezi می توانید به مدت 30 روز از نرم افزار برای ساخت و ویرایش اسلاید ها استفاده کنید. برای استفاده بیشتر باید پول پرداخت کنید. البته برای جامعه دانشگاهی امتیازات ویژه ای در نظر گرفته شده است.
برای ثبت نام و کار به این نرم افزار می توانید به آدرس زیر مراجعه کنید:
http://prezi.com